7:56 PM

Alfalfa & Fungsi Setiap Vitamin SET PENYUSUAN LENGKAP

Alfalfa ialah Milk Booster. Dan kerana itu ada di antara customer yang bertanya :
"Kalau saya nak ambil Alfalfa saja, boleh tak?"
Jawapan saya yer boleh.

Tapi sebelum tu, kena faham dulu kenapa saya sering mencadangkan untuk ambil alfalfa bersama-sama dengan vitamin lain. Contoh mudah SET 3M. Kenapa sampai ada 6 vitamin dalam SET 3M. Mesti ada sebabnya, bukan saja-saja ;-)


Perbandingan ibu yang hanya ambil ALFALFA sahaja 
vs
ibu yang menggunakan SET PENYUSUAN LENGKAP 


KES 1 (hanya mengambil alfalfa)

~ Jika hanya bergantung dengan alfalfa sahaja masih boleh menghasilkan susu dengan banyak kerana sifat ALFALFA itu sendiri iaitu sebagai agen yang membantu badan stimulate milk dengan lebih cepat. Sebab itu mereka yang mengambil 2 biji alfala pasti akan merasakan perbezaan ketara apabila pengambilan ditingkatkan kepada 6 biji sehari iaitu 2 selepas makan pagi , 2 selepas makan tengahari dan 2 selepas makan malam. Si ibu akan merasakan susunya cepat bengkak terutama apabila pengambilan air yang banyak serta sesi perahan yang konsisten setiap 2-3 jam sekali. 

NAMUN malangnya pada satu tahap si ibu itu akan merasa sangat letih dan mulalah datangnya sifat moody, mudah mengantuk bila pulang kerja (tidak mampu bertahan buat kerja rumah), kedinginan terhadap seks dek kerana mengantuk dan keletihan yang melampau. 

Ini kerana si ibu hanya tertumpu kepada pemakanan yang membanyakkan susu. Maka badan akan memaksa menghasilkan susu sebanyak mungkin tidak kira apa jua keadaan si ibu. Risikonya pula jika si ibu tidak membuat perahan sehingga mengosongkan payudara, susu tersumbat atau nama lain clog duct mudah berlaku.

KES 2 (mengambil Set Penyusuan Lengkap)

~ Sudah pasti ini dpt memenuhi keperluan tubuh badan ibu seterusnya badan sihat dan dapat menghasilkan susu dengan lebih baik. 

Pada dasarnya vitamin ini ibarat minyak pelincir kepada kereta. Jika sesebuah kereta itu dijaga penyelenggaraannya (maintainance), minyak hitam berganti, minyak sentiasa banyak...maka sudah pasti kereta itu dapat dipandu dengan lancar, tanpa ada hembusan asap hitam dan tiada tersengguk-sengguk macam orang yang sakit. Sama dengan keadaan si ibu yang menjaga pemakanannya maka jika badannya sihat, moodnya ceria, sentiasa bertenaga , bersemangat dan membuat sesi perahan yang konsisten...sudah pasti dengan izin ALLAH susu akan terhasil dengan baik mengikut keperluan bayi tadi.

Berikut ialah Fungsi setiap vitamin dalam SET PENYUSUAN LENGKAP

1) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin (lengkap dgn zat besi)

- Dilengkapi dengan kesemua vitamin beserta zat besi. 
- Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak. Contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg. 
- Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah.
- Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

2) B Complex

- Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein
- Anti stress (sebagai penenang)
- Membantu meninggikan sistem pertahanan badan
- menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga 
- membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. 
- Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.
- Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.

3) Sustained Release Vitamin C

- Sangat penting untuk menjaga salur darah
- antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu
- pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit C ke 2 biji sehari
- bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh
- satu lg kesannya kulit ibu dan bayi makin bersih, cerah & cantik.
- Vitamin C membantu pembentukan kolagen 

4) Alfalfa Complex 
- Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. 
- Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.
- Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat. Ianya bergantung kepada keperluan badan si ibu.
- Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik beri kesan baik pada bayi , susah nak kena kembung.
- Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuhan ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan.
Maka, si ibu punya pilihan iaitu

Pilihan 1
Hanya memastikan susu terhasil dengan banyak tanpa mengira kepentingan kesihatan di si ibu itu sendiri..yakni hanya concern on quantity....

ATAU

Pilihan 2
Mengambil vitamin yang seimbang dengan keperluan ibu supaya ceria dan bertenaga disamping menghasilkan susu dengan lebih baik dan mengkayakan nutrisi dalam susuibu. Si ibu concern on quality and later thought about quantity.


Jika masih ada yang bertanya, do i need supplement? 
Jawapannya terletak pada diri kita kerana hanya kita sahaja yang tahu bagaimana gaya hidup seharian kita.

Bak kata Kak N,

"mungkin ada orang kata dia tak perlu supplemen sebab belakang rumahnya ada kebun sayur-sayuran, ada kebun buah-buahan yang bersih dari semburan racun, ada reban ternak ayam dan itik maka tak makan ayam injectdan dapat makan telur ayam kampung bila-bila masa...so tak perlu supplement .....so memang betul ......"

Untuk pengetahuan para ibu di luar sana, penyusuan susu ibu merupakan pengalaman yang dipenuhi kasih sayang dan keintiman di antara anda dan bayi dan hanya berlaku untuk satu tempoh yang sangat singkat.

Kita boleh belikan baju,mainan dan mcm2 utk si kecik stiap tahun..tp peluang breastfeed ni hanya sekali itu..no turning back...lainla kalau dapat peluang mengandung setiap tahun.

Sebelum sempat anda menyedarinya, bayi anda sudah pun membesar dan perhubungan anda dengannya telah melalui satu dimensi baru. 

Jadi, pergunakanlah masa ini bersama bayi dengan sebaik-baiknya. Berseronoklah dan hargainya. TAK RUGI MENCUBA BREASTFEEDING SET SHAKLEE..Dengan hanya sedikit pelaburan, yakinlah.. ..2 tahun yang akan datang...anda pasti terkenang kembali detik anda membeli Breastfeeding Set Shaklee dan bersyukur kerana anda sudah memilih yang terbaik dan memberi kepada si kecil anda melalui susu ibu perisa Shaklee (hihi).. memberinya susu yang terbaik apabila dia sangat memerlukannya.

Sebenarnya untuk mendapatkan hasil yang lagi mengujakan boleh try Set breastfeeding ini bersama ESP..Itu baru namanya penggunaan yang lengkap..perlu ingat bila consume Vitamin C, Vitamin C juga takkan diserap sepenuhnya jika takde protin (ESP)..So, berikanlah yang terbaik untuk anda dan bayi anda..agar tidak menyesal di kemudian hari.

Hubungi saya

 Ready stocks available! 
    Hubungi Yaya | SID 1072506 

    PM/Whatsapp/WeChat | 011 3174 6901

    COD area: Kuala Lumpur, Gombak, Taman Melewati, Wangsa Maju, Keramat, Ampang, Putrajaya,Cyberjaya, Cheras, Sri Rampai, Kg.Bharu, Sri Rampai, Jalan Tun Razak, Jalan Semarak, dll.

No comments:

Post a Comment

Ready stock ALWAYS available!!

Ready stock ALWAYS available!!