7:05 PM

SET BERSALIN SHAKLEE sebagai keperluan NUTRISI untuk IBU dan ANAK

Perlukah ibu hamil perlu makan untuk dua orang? 
TIDAK PERLU.


Apa yang perlu ialah IBU HAMIL HARUS MEMASTIKAN KEPERLUAN NUTRISI YANG MENCUKUPI UNTUK DUA INDIVIDU.

Janin yang membesar di dalam kandungan mendapat segala keperluan nutrisi dari ibunya melalui tali pusat (umbilical cord), oleh itu pemakanan si ibu adalah SANGAT PENTING.
Jika si ibu kekurangan vitamin dan nutrisi, maka janin di dalam kandungan juga akan menghadapi masalah kekurangan yang sama. Sanggupkah anda?

Berapa banyak kalori yang diperlukan semasa hamil?
~ Wanita yang tidak hamil memerlukan 2100 kalori sehari.
~ Wanita yang hamil memerlukan 2500 kalori sehari.
~ Wanita yang menyusukan (breastfeeding mother) memerlukan 3000 kalori sehari.

Apakah jenis-jenis makanan yang harus diambil oleh wanita hamil?
Diet seimbang yang mengandungi produk tenusu, buah-buahan, sayuran, ikan, daging, telur, lemak dan karbohidrat. 

~ Anggaran 10% kalori harus datang dari protein. Sumber protein ialah daging, ikan, telur, produk tenusu dan kekacang (beans).
~ Anggaran 35% kalori harus datang dari lemak yang boleh didapati dari butter, minyak masa, marjerin, produk tenusu dan kacang (nuts).
~ Anggaran 55% kalori harus datang dari karbohidrat yang mana boleh didapati dari roti, pasta, kentang, nasi, jagung dan lain2 produk bijirin.

APAKAH VITAMIN & MINERAL LAIN YANG PERLU SEMASA KEHAMILAN?

Asid Folik
~ Wanita hamil memerlukan asid folik seawal 3 bulan pertama kehamilan (sebaiknya sebelum kehamilan lagi). 
~ Asid folik adalah satu daripada kumpulan vitamin-B yang juga dikenali sebagai vitamin B9. 
~ Asid folik adalah penting bagi pembentukan sistem saraf bayi.
~ Asid folik dapat mencegah kecacatan tiub neural (neural tube defects) seperti spina bifida dan lain-lain kecacatan kongenital seperti lelangit merekah (cleft palate) dan sumbing (cleft lip).
~ Sumber semulajadi yang baik bagi asid folik ialah buah barli, buah-buahan, sayuran hijau, jus oren, kacang hijau dan nasi. 
~ Wanita hamil adalah disarankan untuk mengambil 400 microgram suplement asid folik setiap hari dua bulan sebelum kehamilan dan semasa tiga bulan pertama pertama kehamilan.
~ Bagi wanita yang pernah melahirkan anak dengan kecacatan tibu neural (neural tube defect), diri atau pasangan mengidap spina bifida atau mempunyai sejarah keluarga yang mengidap spina bifida, atau wanita sendiri pengidap 'coeliac disease', kencing manis, anemia, atau ,mengambil ubatan antiepileptic, pengambilan asid folik yang disyorkan adalah tinggi iaitu 5mg sehari. Sila berbincang dengan doktor anda jika anda menghadapi masalah di atas.
Zat Besi
Semasa kehamilan, tubuh wanita memerlukan lebih zat besi bagi menghasilkan darah untuk membekalkan nutrisi kepada plasenta. Sumber zat besi yang baik ialah sayuran hijau seperti brokoli, bayam, strawberi dan roti wholemeal.

Zat besi adalah lebih mudah diserap jika diambil berserta dengan Vitamin C - sama ada melalui suplemen atau buah-buahan sitrus atau jus. Adalah diingatkan bahawa teh dan kopi boleh mengganggu penyerapan zat besi.
Zink dan kalsium
Zink dan kalsium adalah perlu untuk pembentukan embrio. Bekalan zinc dan kalsium boleh didapati melalui diet yang pelbagai.
Protein

~ Pembentukan otot bayi
~ Mengekalkan otot ibu. Ibu harus kekal sihat dan kuat untuk membawa kandungan sehingga 9 bulan.
~ Protein membekalkan nutrient dan anti oksida bagi menguatkan sistem imun ibu.
~ Sumber protein boleh didapati dari daging merah, ikan, kekacang, tauhu dan telur.
Vitamin C

~Vitamin C juga dikenali sebagai asid askorbik adalah perlu untuk pembaikan tisu, penyembuhan luka, pertumbuhan/pembaikan tulang dan untuk kulit yang sihat. 
Vitamin C juga membantu tubuh bagi melawan jangkitan. Ia bertindak sebagai anti-oksidan, melindungi sel dari rosak.
~Kedua-dua ibu dan bayi memerlukan Vitamin C setiap hari. Vitamin C adalah perlu untuk tubuh membentuk kolagen iaitu struktur protein yang merupakan komponen kepada tulang rawan, tendon, tulang dan kulit.
~Sebahagian penyelidik percaya kekurangan Vitamin C di kalangan bayi baru lahir boleh menjejaskan perkembangan mental. (berdasarkan kajian ke atas haiwan)
~Vitamin C juga membantu tubuh untuk menyerap zat besi. Oleh kerana itu, sebolehnya cuba masukan menu yang mengandungi Vitamin C di dalan setiap sajian makanan anda.
~Tanda-tanda kekurangan Vitamin C ialah rambut yang mudah putus, bengkak gusi, kulit kering dan kasar, luka yang lambat sembuh dan lebam-lebam.
~Sumber vitamin C yang baik ialah buah-buahan. Contoh limau, anggur, strawberi.

Omega-3
~Penting untuk pembentukan sistem saraf dan mata janin.
Semasa hamil, bekalan omega-3 dari ibu digunakan oleh janin bagi pembentukan sistem sarahnya. Selepas kelahiran, Omega-3 juga digunakan dalam penghasilan susu ibu.
~Kajian menunjukkan pengambila EPA dan DHA ke dalam diet wanita hamil mempunyai kesan positif dalam pembentukan sistem saraf dan penglihatan janin. Kajian juga mengatakan yang pengambilan Omega-3 dapat mencegah allergi pada bayi.
~Pengambilan EPA dan DHA juga dikatakan dapat mencegah kelahiran pramatang, merendahkan risiko 'pre-eclampsia' dan dapat meningkatkan berat bayi yang dilahirkan. Kekurangan Omega-3 juga boleh menyebabkan kemurungan, stress yang boleh membawa kepada meroyan.

Apakah Vitamin Shaklee yang disyorkan untuk memenuhi keperluan wanita hamil sepertimana yang disenaraikan di atas?

Vita-Lea with Iron Formula (Multivitamin)
~ Vita-Lea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu mengambil obimin lagi.
~ Vita-Lea kaya dengan iron (zat besi) di mana ia adalah sangat bagus jika ibu ada masalah masalah mudah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia adalah berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak.
~ Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung.

B-Complex
~ B Complex Shaklee adalah unik kerana ianya telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan vitamin B.
~ Asid folik adalah sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya ‘spina bifida’.
~ Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari.
~ Adalah penting bagi memastikan keperluan asid folik adalah mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung sehinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

Vitamin C

~ Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat.
~ Ia juga membantu dalam penghadaman zat. Di samping itu Vitamin C juga meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh (cth: selsema).
~ 1 biji vitamin C Shaklee bersamaan dengan 7 biji oren. Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari?
~ Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.

Ostematrix (Kalsium Magnesium dengan Vitamin D)
~ Ibu hamil memerlukan 1000mg-1300mg kalsium sehari. 

~ Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Dengan adanya vitamin D, kalsium dapat diserap dengan lebih baik oleh tubuh kita.
~ Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.
~ Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. 
~ Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. 
~ Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot (simpul biawak)
~ Menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.
~ Sekiranya ibu hamil mengalami masalah kekurangan kalsium, ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri. Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis pada usia tua.
~ Sangat sesuai bagi orang yang tidak suka minum susu.

ESP (Protein)
~ Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. 
~ Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak.
~ Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik.
~ Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit.
~ ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk.
~ Protein memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.
~ Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah.
~ Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.

Omega Guard (Omega 3)
~ Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan. 

~ Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak. 
~ DHA dan EPA dari OmegaGuard ini penting untuk pembentukan otak dan mata bayi. 
~ Untuk ibu pula, ia membantu mengawal berat paras kolesterol dalam darah.

Dapatkan SET HAMIL SHAKLEE di atas dengan HARGA SUPER JIMAT bersempena dengan SALES Ostematrix  di bulan APRIL 2014 ni ;-)) 


Ready stocks ALWAYS available! 
    Hubungi Yaya | SID 1072506 
    PM fb/SMS/Call/Whatsapp/WeChat | 017 360 4001

    COD area: Kuala Lumpur, Gombak, Taman Melewati, Wangsa Maju, Keramat, Ampang, Putrajaya,Cyberjaya, Cheras, Sri Rampai, Kg.Bharu, Sri Rampai, Jalan Tun Razak, Jalan Semarak, Kuala Lumpur dan lain-lain.

PERHATIAN
Segala testimoni atau penulisan tentang produk yg dikongsi di laman blog saya ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnosis atau menyembuhkan apa jua penyakit/ masalah kesihatan. 

Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari doktor atau pakar kesihatan yg berkaitan serta cuba dapatkan nasihat daripada pakar sebelum mencuba.

No comments:

Post a Comment

Ready stock ALWAYS available!!

Ready stock ALWAYS available!!